Kom i gång med inbound marketing och content marketing genom att förstå din målgrupp och skapa innehåll som uppskattas på riktigt. När du publicerar regelbundet, väljer rätt kanaler och mäter vad som fungerar kan du bygga långsiktiga relationer och skapa värde för dina kunder – utan att vara påträngande. Här är de övergripande stegen du behöver ta för att börja.
Content marketing är en central del av inbound marketing och fungerar som en metod för att attrahera målgrupper genom att skapa innehåll de tycker är relevant. Denna form av marknadsföring handlar om att locka kunder till sig, och få dem att komma till dig i stället för att du ska jaga dem med klassiska reklamknep.
Om du vill veta mer om vad inbound och content marketing är kan du läsa här.
Annars tycker jag det är dags att gå igenom hur du gör för att själv komma igång.
1. Förstå din målgrupp
Att förstå kunden och din målgrupp är grunden. Vilka är dina kunder, vilka problem har de och vad letar de efter? Ju bättre du förstår dina kunder och din målgrupp, desto bättre och mer träffsäkert innehåll kan du skapa.
Ta fram personas för att tydliggöra målgruppens specifika behov, utmaningar, beteenden och mål. En persona är en fiktiv, detaljerad profil som representerar en typisk kund i din målgrupp.
Personas är särskilt värdefulla om ni är flera personer som ska skapa innehåll, för att säkerställa att ni har samma syn på målgruppens utmaningar.
Läs mer:
2. Skapa innehåll som kunden vill ta del av
När du har goda insikter om målgruppen kan du börja skapa innehållet som hjälper kunden att lösa sina problem. Skriv bloggartiklar, producera filmer, skapa innehåll till utvalda kanaler i sociala medier utifrån var kunden befinner sig i de olika kanalerna.
Utgå från kundens utmaningar, gärna som du formulerat i en eller ett par personas, som inspiration till de ämnen du ska skapa innehåll inom.
Tips! Använd gärna denna persona-mall för att beskriva just din kunds utmaningar.
3. Publicera regelbundet utifrån plan
Dela kontinuerligt nytt innehåll till målgruppen. Skapa en plan (redaktionell plan, contentplan eller liknande) där du fyller i vad som ska produceras, när det ska delas och till vilka kanaler. Ett enkelt Exceldokument kommer du långt med.
Det viktiga är att du gör en plan och sedan följer den. Anpassa omfattningen utifrån vad som är realistiskt och avsätt tid för att utföra.
Välj hellre en eller få kanaler till att börja med och fokusera på att fylla dem med bra material. Enklast är att starta med en kanal du redan är bekväm med, vare sig det är Instagram, Youtube, Linkedin eller något annat.
Det är lätt att starta nya konton för att dela innehåll – men betydligt svårare att löpande uppdatera med nytt material. Så börja där du befinner dig och väx med tiden.
Kom ihåg att din målgrupp också måste vara aktiv i den kanal du väljer.
Om du har ett extra bra innehåll kan du välja att marknadsföra det med klassiska metoder, och till exempel skapa en annons för att nå fler som behöver hjälp med just den lösning du erbjuder.
4. Mät vad som fungerar
De flesta digitala kanaler erbjuder olika sätt att mäta och följa upp hur målgruppen interagerar med ditt innehåll. Gör det!
Gå in i statistiken i din valda kanal och ta reda på vilka inlägg, filmer och så vidare, som får mest uppmärksamhet, och gör mer innehåll på det temat.
Kanske kan du skapa en film av en populär bloggartikel, eller tvärtom?
Jag hoppas att du med detta känner att du är nyfiken på att själv komma i gång med inbound marketing och content marketing – marknadsföring som skapar värde för kunden.
Ladda ner mall för att skapa egen persona
Som du säkert har märkt är förståelse för kundens behov avgörande för att lyckas. En bra metod för att få grepp om detta är att skapa egna personas. Ladda gärna ner vår mall genom att fylla i formuläret nedan, så får du en bra utgångspunkt.