Esri Sverige är IT-företaget som säljer den världsledande programvaran ArcGIS, ett geografiskt informationssystem (GIS) som gör det möjligt att utföra avancerade analyser med inte bara vanliga data utan även geografiska data. Jag har hjälpt dem att kommunicera sin produkt till deras användarmålgrupp. I denna kundintervju hör vi vad deras marknadschef tycker om samarbetet.
– Vi försöker hela tiden se till att det värde vi ger till kund matchar deras behov och ger en utmärkt upplevelse, berättar Ulrika Linné Åqvist, marknadschef på Esri Sverige.
– I marknadsteamet gör vi det genom att skapa kampanjer och innehåll som är anpassade efter var kunderna befinner sig i sin kundresa. Oavsett om de bara nyligen förstått vad geografiska informationssystem (GIS) och ArcGIS är eller om de är kunder sedan många år, fortsätter hon.

Ulrika Linné Åqvist är marknadschef på Esri Sverige.
Marknadsför världsledande teknik
ArcGIS ett omfattande IT-system med flera olika produkter och appar som en del av den tekniska lösningen. ArcGIS är världsledande inom geografiska informationssystem och gör det möjligt att, bland mycket annat, göra kraftfulla beräkningar och visualisera analyser exakt på en interaktiv karta.
Marknadsteamet jobbar utifrån en etablerad content marketing-strategi, och lägger stort fokus på att ta fram innehåll som såväl befintliga som potentiella kunder uppskattar.
– Det är viktigt för oss att belysa hur vår teknik kan lösa våra kunders utmaningar på riktigt, säger Ulrika Linné Åqvist.
Jag har stöttat marknadsarbetet genom att ta fram olika innehåll mot användarmålgruppen, det vill säga de som jobbar aktivt i ArcGIS.






Exempel på innehåll som jag bidragit med: nyhetsbrev, koordinering av webbinar, kommunikation och utskick efter årligt kundevent, bloggartiklar, filmproduktion och mer.
Ett samarbete som rekommenderas
Uppdraget har skett i nära samarbete såväl marknadsteamet som med andra medarbetare på Esri Sverige.
Tycker du att du och marknadsteamet har fått det stöd ni tänkt er?
– Absolut. Samarbetet har fungerat mycket bra och leveranserna har kommit i tid som de ska. Pernilla har god förståelse för målgruppens behov och förstår hur hon behöver prata om tekniken på deras nivå, enkelt som avancerat.
Exempel på innehåll som jag har tagit fram är filmer i olika former, skrivit bloggartiklar, jobbat med Esri Sveriges webbplats där jag översatt och anpassat amerikanska produktwebbsidor till den svenska marknaden, skapat nyhetsbrev och utskick kopplade till kundevent, koordinerat ett kundwebbinar och mer.
Skulle du rekommendera Vidderna kommunikation till andra företag som behöver hjälp med sin marknadsföring eller kommunikation?
– Jag kan varmt rekommendera Vidderna kommunikation! Särskilt om det är företag som jobbar med avancerad eller komplex teknik och behöver hjälp att kommunicera det på ett bra och lättbegripligt sätt.
Stort tack för intervjun, Ulrika!
Läs mer:
- Guide: Kom i gång med inbound marketing och content marketing
- Marknadsföring som kunden vill ta del av: Introduktion till inbound och content marketing
- Personas – och hur de hjälper dig att skapa innehåll som engagerar
- Guide: Så här skapar du en persona