Traditionell marknadsföring har länge handlat om att nå ut till så många som möjligt med reklam, annonser och kampanjer. Metoden har fortfarande sitt värde men idag vill människor många gånger hellre söka upp information själva när de har ett problem eller behov. Här kommer inbound marketing och content marketing in i bilden – marknadsföring som kunden vill ta del av.
Betydelsen av inbound marketing och content marketing går på många sätt ihop men det finns ändå en teoretisk skillnad. I det här blogginlägget förklarar jag vad dessa lite konstiga begrepp innebär, varför de är effektiva och hur du kan börja använda dem i ditt företag.
Vad är inbound marketing?
Inbound marketing handlar om att du får kunderna att vilja komma till dig, i stället för att så att säga jaga dem med diverse rabatter och säljerbjudanden.
Genom att skapa innehåll som hjälper människor, företag och organisationer att lösa problem eller svarar på deras frågor, bygger du förtroende och drar till dig kunder som är genuint intresserade av det du erbjuder.
När de är redo för ett köp är du (förhoppningsvis) det självklara valet.
Varför heter det inbound?
Personligen tycker jag begreppet inbound är förvirrande och pratar därför hellre om ”marknadsföring som kunder vill ta del av”, eller liknande. Den officiella förklaringen är att begreppet inbound myntades när företaget Hubspot ville hitta en metod att ”dra in” (pull in) kunder till sig, istället för att bara ”trycka ut” (push out) reklam – vilket kallas outbound, eller traditionell marknadsföring med svenska ord. Inbound blev motsatsen till outbound.
Förklaringen bakom inbound blir inte mycket bättre än så. Enklast är att bara acceptera begreppet men sedan fokusera på betydelsen – som är riktigt bra.
Vad är content marketing?
Content marketing (innehållsmarknadsföring) är en del av inbound marketing och handlar om att skapa innehåll (content) som är användbart, relevant och intressant för din målgrupp. Inbound marketing kan sägas vara teorin medan content marketing är det konkreta utförandet och där själva marknadsföringen skapas och produceras.
Inbound marketing och content marketing kan ofta användas synonymt för varandra.
Exempel på innehåll kan vara:
- Blogginlägg som ger svar på vanliga frågor.
- Videor som visar hur din produkt eller tjänst löser vanliga problem som kunderna har.
- Inlägg på sociala medier med tips och inspiration.
- Nyhetsbrev med värdefull information som skickas direkt till kundens inkorg.
Det handlar inte om att sälja direkt, utan att skapa förtroende och bygga relationer över tid. Kunden kommer till dig när hon eller han är redo att köpa.
En fördel för dig är att du slipper gissa när kunden är köpmogen och kan istället stå redo när kunden kommer till dig.
Om du tänker efter har du säkert en favoritblogg, Youtubekanal eller podd som du vill läsa, titta eller lyssna på, som i grund och botten drivs av ett företag, har blivit ett företag tack vare att en influencer lyckats skapa något som många vill ta del av, eller är kopplad till ett visst varumärke. Allt det är olika former av content marketing.
Hur skiljer sig inbound marketing och content marketing från traditionell marknadsföring?
För att bättre förstå vad inbound marketing och content marketing är kan det vara enklast att jämföra med traditionell marknadsföring.
Traditionell marknadsföring är när företag aktivt sprider ett erbjudande till en bred publik, ofta av mer generell och ”säljig” karaktär, exempelvis ”Köp den här produkten, just nu till rabatterat pris!” Den metoden fungerar bäst för att skapa snabb räckvidd och ökad medvetenhet men kan uppfattas som påträngande och mindre relevant.
Exempel på var traditionell marknadsföring ofta syns är:
- Reklam i tv och radio
- Annonser i tidningar och magasin
- Utomhusreklam (affischer, skyltar, bussreklam)
- Direktreklam (flygblad, broschyrer)
- Kalla samtal och telefonförsäljning
Inbound marketing med content marketing är mer kundcentrerad och bygger på att skapa värde för en mer specificerad målgrupp. I stället för att annonsera att kunden ska komma och köpa, hjälper inbound marketing kunden att hitta det du erbjuder när de aktivt letar och är mer redo att faktiskt köpa.
Nytt kundbeteende ligger till grund för nya marknadsföringsmetoder
Förutom att inbound och content marketing bygger på att hjälpa kunden finns också några andra fördelar jämfört med traditionell marknadsföring:
- Kunder söker själva information. Idag googlar människor nästan alltid själva efter svar innan de fattar beslut. Om ditt företag är tillgängligt med rätt innehåll kan du bli deras självklara val. Därför är det även bra att se till att din marknadsföring är sökmotoroptimerad (SEO).
- Det bygger förtroende. Genom att dela din kunskap och hjälpa kunden, visar du att du är en expert inom ditt område.
- Långsiktiga resultat. Ett bra blogginlägg eller en engagerande video kan fortsätta dra in kunder i flera år. Att lägga ner lite mer tid i början kan ge mångdubbel effekt över tid.
- Låga kostnader. Eftersom inbound marketing bygger på att du själv skapar relevant innehåll och väljer var det ska delas har du stora möjligheter att styra kostnaderna. Det kommer kosta i tid att ta fram bra innehåll, men därutöver är det mycket upp till dig vad du kommer behöva betala i övrigt.
Kombinera klassisk marknadsföring med inbound marketing
Värt att nämna så här på slutet är att det ena inte behöver motsäga det andra. Det går alldeles utmärkt att kombinera klassisk marknadsföring med inbound.