Som företagare vet du redan att nöjda kunder är din bästa marknadsföring. När någon rekommenderar dig till en vän, kollega eller granne ökar chansen att du får nästa affär. Kanske går du på nätverksträffar eller är med i ett lokalt företagarnätverk där ni hjälps åt att tipsa om varandra. Men hur ser det ut digitalt?
Vad händer när någon får höra talas om dig och plockar fram mobilen för att kolla upp ditt företag på Facebook eller Instagram?
Vill du få fler affärer med sociala medier behöver du se dina digitala kanaler som en förlängning av det nätverkande du redan gör.
Att ha ett aktivt flöde på sociala medier börjar idag bli lika självklart som att ha en uppdaterad hemsida. Det är en slags kvalitetsstämpel på att du är ett företag att lita på.
Riskerar att bli bortvald när du inte syns
Fler affärer med sociala medier handlar inte om att bli influencer. Det handlar om att skaffa nya kunder och att bibehålla befintliga kunder och hålla dem nöjda – så att de fortsätter att rekommendera dig.
Sociala medier kan alltså ge dig fler affärer både direkt och indirekt.
Om du tvärtom inte är synlig där potentiella kunder letar efter dig går de vidare i jakt på någon annan som känns mer aktiv och aktuell. Då spelar det ingen roll hur bra du är på ditt jobb.
Om du inte syns för den som letar finns du inte heller.
Skapa affärer via sociala medier – inte så olikt det du redan gör
Tänk därför på Facebook och Instagram som en förlängning av det du redan gör när du bygger relationer och får nya kunder via tips och kontakter i olika nätverk och fysiska sammanhang.
Skillnaden är att du når fler via sociala medier. Och att det fungerar dygnet runt, även när du är upptagen med annat.
Om du tänker på sociala medier som digitalt nätverkande känns det kanske mer självklart varför det är viktigt? Här förklarar jag mer hur det funkar.
Ladda ner guide med tips på inlägg att posta
Jag hoppas du känner dig mer pepp att komma i gång med dina sociala medier. Som stöd har jag tagit fram en guide med inspiration på olika inlägg du kan posta på Facebook och Instagram. Ladda ner genom att fylla i formuläret nedan, eller läs mer här.
Hör av dig om du vill ha mer stöd än så, jag kan hjälpa dig att skapa en plan som stöttar dina affärer och att ta fram det innehåll som behövs.
Läs mer:
- Skapa relationer på sociala medier – inte så svårt som du tror
- Intervju med marknadschef om samarbete med Vidderna kommunikation
- Vad är SEO? Introduktion för dig som vill förstå grunden
- Personas – och hur de hjälper dig att skapa innehåll som engagerar
- Marknadsföring som kunden vill ta del av: Introduktion till inbound och content marketing
