Guide som visar du du kan skapa en persona för ditt företag eller verksamhet.

Guide: Så här skapar du en persona

Att skapa en persona handlar om att förstå din kund på djupet. Genom att samla in relevant data, identifiera mönster och bygga detaljerade profiler kan du producera mer träffsäkert och engagerande innehåll som möter dina kunders verkliga behov och utmaningar. Med en väl utformad persona får du en bra grund för effektiv marknadsföring.

En persona hjälper dig att bygga en detaljerad, fiktiv representation av din ideala kund baserat på verkliga data och insikter.

Här är stegen du behöver följa för att skapa en effektiv persona:

1. Samla in data

Börja med att samla så mycket relevant information som möjligt om dina nuvarande kunder och din målgrupp. Här är några källor att använda:

  • Titta på dina nuvarande kunder och deras demografiska information (ålder, kön, yrke, geografi) samt deras köpbeteende.
  • Använd verktyg som Google Analytics för att förstå vilka som besöker din webbplats, deras beteende och vilka sidor de interagerar med.
  • Analysera engagemang och interaktioner på dina sociala medier för att se vilka typer av innehåll som dina följare gillar och delar.

Om du har möjlighet är ett bra alternativ att också utföra kundundersökningar och intervjuer med både nuvarande kunder och potentiella kunder för att förstå deras behov, problem och preferenser.

2. Identifiera gemensamma mönster

När du har samlat data är det dags att identifiera mönster och hitta gemensamma nämnare hos dina kunder. Här är några faktorer att tänka på:

  • Vad har dina kunder gemensamt när det gäller ålder, kön, yrke, inkomst, utbildning, etc.?
  • Vilka värderingar, intressen eller livsstilar har de? Vad motiverar dem att fatta beslut?
  • Hur interagerar de med ditt innehåll? När och var söker de information? Hur köper de produkter och tjänster?

Vilka frågor du bör besvara beror mycket på vilka produkter eller tjänster du erbjuder. Välj bort sådant som är irrelevant och addera frågor du vet att du behöver svar på.

3. Utforma och skapa din persona

När du har samlat in och analyserat data, kan du börja bygga upp din persona. Återigen: ta med information som är relevant för ditt erbjudande och som gör det lättare för dig att skapa bättre marknadskommunikation, men välj bort övrigt.

Några grundläggande saker att beskriva brukar vara dessa:

  • Namn och bild. Ge din persona ett namn och leta fram en bild (eller skapa en med AI!) för att göra personan mer levande och konkret. Detta hjälper dig och eventuella kollegor att relatera.
  • Demografisk information. Ange ålder, kön, yrke, utbildning, hemort, och så vidare för att förstå vem du pratar med.
  • Personliga egenskaper. Vad motiverar personan att fatta beslut? Vilka är hens värderingar, intressen och ambitioner? Hur vill hen ta emot information? 
  • Problem och utmaningar. Vad är personans främsta mål? Vilka problem försöker hen lösa, och vilka utmaningar står hen inför?

Skapa fler personas och uppdatera vid behov

Du behöver antagligen skapa fler än en persona, men gör inte fler än du mäktar med: 2–4 stycken kan vara mer än nog.

Kom ihåg att dina personas inte är statiska utan behöver uppdateras då och då. Både i takt med att du lär dig mer om dina kunder och i takt med att du förändrar ditt erbjudande, men också allteftersom marknaden förändras.

Ladda ner mall för att komma igång

Ladda gärna ner min personamall där jag har förberett de vanligaste frågorna och skapat en struktur som ger översikt. Fylla i formuläret nedan eller läs mer här.

När du sedan har utformat den eller de persona du behöver är du redo att börja skapa innehåll och marknadsföring som din målgrupp vill ta del av.

Mall - Skapa en persona: startbild till presentation i Powerpoint.

Ladda ner mall: Skapa en persona

Fyll i formuläret så får du en länk som du kan ladda ner mallen ifrån.

Ange med enbart siffor, utan mellanslag eller andra tecken