Idag börjar nästan alla sina köpbeslut på nätet – oavsett om det handlar om att göra en större affär eller ett mindre inköp. Och det gäller för företag likväl som för privatpersoner. För människor köper i slutändan av människor.
Vi söker, jämför och kollar sociala medier. Om du är aktiv och synlig ökar chansen att nya kunder tar kontakt. Om du inte syns alls, riskerar du att bli bortvald utan att ens ha blivit tillfrågad.
Det är här relationer på sociala medier kommer in i bilden: En löpande närvaro visar på att du är seriös och ger kunden möjlighet att bilda sig en uppfattning om dig innan ni har träffats.
Men tvärtemot vad du kanske tror handlar det inte om att posta varje detalj av livet, varje stund och varje dag.
Sociala medier ska ge en bild av företaget
Digital närvaro handlar om att dela en bild av ditt företag med dina kunder så de får en känsla för dig och det du erbjuder.
Du kan till exempel visa upp:
- Vad du gör – produkter, tjänster eller kundcase.
- Tips och råd som hjälper din målgrupp.
- En glimt av din vardag – vem du är och hur du jobbar.
- Omdömen och rekommendationer från nöjda kunder.
Det är lätt att tro att du måste vara expert på algoritmer, hashtags, att fota eller skapa perfekta inlägg. Det stämmer inte. Kunden vill ta del av det som är äkta. Därför är det absolut bästa om du kan visa upp det du redan gör.
Relationer på sociala medier underlättar affärer
Om hen gillar det du delar ökar sannolikheten radikalt att valet faller på dig när det är dags för affär eller köp.
Många företagare jag träffar värderar fysiska möten och nätverkande högt för möjligheten att föra en dialog med andra. Det är egenskaper du med fördel kan föra över även till sociala medier!
Facebook och Instagram vill gärna att du ska ha en dialog med dina följare och premierar dig som gör det. Ju mer du svarar på frågor, visar upp ditt arbete och engagerar dina kunder, desto fler ser dina inlägg.
Tanken är alltså inte att du ska hitta på nya saker utan dela det du redan gör och är van att berätta om ditt företag i fysiska möten och samtal.
Ladda ner guide med tips på inlägg att posta
Börja enkelt. Några inlägg i månaden kan göra stor skillnad för att bygga relationer på sociala medier och hjälpa din verksamhet att växa.
Vill du ha hjälp att komma i gång? Jag har tagit fram en guide med inspiration på olika inlägg du kan posta på Facebook och Instagram.
Ladda ner genom att fylla i formuläret nedan, eller läs mer här. Vill du ha mer stöd? Hör gärna av dig så hjälper jag dig att sätta upp en plan som stöttar affärsmålen och skapar innehåll till dina kanaler.
Läs mer:
- Marknadsföring som kunden vill ta del av: Introduktion till inbound och content marketing
- Vad är köpresan och kundresan? Förstå hur de hänger ihop – optimera marknadsföringen
- Personas – och hur de hjälper dig att skapa innehåll som engagerar
- Intervju med marknadschef om samarbete med Vidderna kommunikation
- Vad är lead magnet och hur hjälper de dig att få kunder?
