För att bli tagen på allvar behöver de värden som ditt företag eller din organisation säger sig stå för genomsyra hela verksamheten. Det är en grundläggande förutsättning för trovärdig marknadsföring. Om budskapen i marknadsföringen krockar med vad som sker i praktiken, riskerar du att målgruppen tappar förtroendet och vänder sig till någon annan som upplevs som mer seriös.
Hållbarhet var under en period något som många företag lyfte fram i sin marknadsföring, för att göra sken av att de på olika sätt bidrog till en grönare, skönare planet. Samtidigt som inga egentliga insatser gjordes. Greenwashing blev begreppet för detta – det vill säga en motsats till trovärdig marknadsföring.
Att säga en sak och göra en annan skadar varumärket
I takt med att granskningar av gröna löften visade att det bara var luftslott har företag till stor del insett att det inte räcker att göra snygg reklam. Kunder och konsumenter ser igenom det.
De som vill lyfta fram hållbarhet i sin marknadsföring måste agera på det, på riktigt. Annars riskerar varumärket att ta skada och kunderna vänder sig hellre till mer seriösa aktörer.
Trovärdig marknadsföring handlar om att leva upp till de löften man ger.
Hållbarhet är bara ett exempel på hur viktigt det är att ”leva sitt varumärke”. Det kan ta sig många andra uttryck.
Ber om råd om marknadsstrategi
Jag fick en fråga från en person om en marknadsstrategi som han tyckte kunde vara bra för sitt företag.
Personen beskrev sin inspirationskälla för mig: en annan entreprenör som tydligen hade blivit framgångsrik genom att högljutt förklara hur dålig en viss produkt var (för att sedan skapa en egen, enligt egen utsago, mycket bättre produkt).
Tyckte jag att det var en bra strategi för min frågeställarens verksamhet?
Krock med affärsidén
Jag visste att frågeställarens affärsidé gick ut på att vara mer omtänksam och mänsklig än konkurrenterna i branschen. Så jag frågade hur han tyckte att den grundidén gick ihop med en marknadsstrategi som i allt väsentligt gick ut på att snacka illa om andra.
Om ett företag, som i det här fallet, vill positionera sig som ärligare och mer inkännande än andra – är det då smart att samtidigt påstå att alla konkurrenter är dåliga?
Självklart inte.
Är en viktig del av affärsidén att vara mer omtänksam än andra, då behöver det vara en del av marknadsstrategin också.
Trovärdig marknadsföring måste spegla verksamhetens värderingar
Det går inte att påstå att man är något, agera tvärtom, och samtidigt förvänta sig att bli tagen på allvar. Oavsett om du vill positionera dig inom hållbarhet, medmänsklighet eller något annat. Det är inte en trovärdig marknadsföring, och riskerar att försämra varumärket.
De värden du vill att din verksamhet ska förknippas med måste genomsyra allt du gör och som sker i organisationen.
Det tog inte många sekunder innan min frågeställare fick sig en tankeställare.