Vad är lead magnet? Det får du koll på här.

Vad är lead magnet och hur hjälper de dig att få kunder?

Vad är lead magnet? Enkelt förklarat är det någon form av gratismaterial eller freebie som du delar med dig av för att locka potentiella kunder och bygga relationer med dem. Genom att erbjuda något värdefullt i utbyte mot deras e-postadress kan du skapa en långsiktig dialog och öka dina chanser att sälja.

Sättet kunder och konsumenter tar till sig reklam och marknadsföring på har ändrats radikalt på senare år. Du som vill sälja en produkt eller tjänst som skapar ett verkligt värde, löser ett problem eller fyller ett behov hos kunden bör kika på det som kallas inbound och content marketing.

En del av den marknadsföringsstrategin handlar om att skapa så kallade lead magnets – innehåll som din målgrupp gillar på riktigt och vill ta del av.

Vad är lead magnets – i praktiken?

Lead magnets kan till exempel vara en:

  1. Checklista. En enkel punktlista med steg som hjälper kunden att lösa ett problem.
  2. E-bok eller guide. En längre guide eller bok i pdf-format som går igenom ett specifikt ämne.
  3. Mall eller template. Ett färdigt dokument, mall eller en struktur som kunden kan använda – som en mall för att skapa en persona.
  4. White paper. En mer formell rapport med analyser och insikter.
  5. Webbinar. Direktsänt eller förinspelat seminarium eller workshop där du lär ut något.
  6. Cheat sheet. En kort och konkret sammanställning av viktig information.

Samtliga är olika typer av innehåll som ditt prospekt får tillgång till genom att dela sin e-postadress med dig.

Varför är lead magnets värdefulla för dig?

Lead magnets hjälper dig att samla in kontakter till personer som är verkligt intresserade av den vara eller tjänst du säljer. När du har en bra lead magnet kan du samla på dig potentiella kunder utan att behöva ”jaga” på traditionellt sätt.

En lead magnet jobbar dygnet runt för dig genom att:

  • Fånga in potentiella kunder. Istället för att låta besökare försvinna från din webbplats, kan du fånga upp dem genom att erbjuda något de vill ha.
  • Bygga förtroende. När du ger bort värdefullt innehåll visar du att du är kunnig och att du bryr dig om dina kunders behov. Det är uppskattat och lägger grunder för goda relationer.

När du har e-postadresser – leads – till din målgrupp har du även en direkt kontaktväg och kan fortsätta leda dem vidare i sin köpresa via utskick och mer riktade marknadsföringsinsatser.

Så skapar du en lead magnet

Sugen på att skapa en egen lead magnet och börja samla in e-postadresser? Det här är stegen du behöver genomföra:

  1. Identifiera ett problem. Om du ska hjälpa kunden på riktigt behöver du veta vad din målgrupp kämpar med. Skapa en lead magnet som löser det.
  2. Gör det enkelt. Kunden vill ha hjälp, så enkelt och krångelfritt som möjligt. Det behöver återspeglas i din lead magnet. Håll den kort och lätt att konsumera. Enkla PDF:er, checklistor eller mallar fungerar ofta utmärkt men beror också på ditt erbjudande och vilken fas i köpresan ditt prospekt eller lead befinner sig.
  3. Distribuera smart. Se till att dina potentiella kunder lätt hittar din lead magnet. Gör den synlig på din webbplats, sprid den via sociala medier och inkludera en tydlig CTA (Call to Action) som uppmuntrar besökare att ladda ner din lead magnet.

Stöd för att identifiera kundens problem

Som du nu sett är lead magnets ett effektivt sätt att locka kunder och bygga relationer.

Om du vill skapa en egen lead magnet men känner att du inte har tillräckligt bra koll på din idealkund är ett hett tips att först skapa en persona.

Ladda gärna ner min kostnadsfria mall för att skapa en persona, så får du en tydlig bild av vem du riktar dig till och vilket värde du kan erbjuda dem. Läs mer här eller fyll i formuläret nedan och få mallen direkt.

Lycka till med din lead magnet, och hör av dig om du vill ha mer hjälp!

Mall - Skapa en persona: startbild till presentation i Powerpoint.

Ladda ner mall: Skapa en persona

Fyll i formuläret så får du en länk som du kan ladda ner mallen ifrån.

Ange med enbart siffor, utan mellanslag eller andra tecken

Läs mer:

Pernilla Lindblom

Om skribenten: Pernilla Lindblom

Jag har jobbat med kommunikation och marknadsföring sedan 2010. Vad som började som en kärlek till grafisk design utvidgade sig snart till att innefatta en helhetssyn på strategi, innehåll och genomförande. Allra helst tar jag mig an en ett budskap hela vägen från idé och planering, till att skapa innehållet och säkerställa att det verkligen når fram till mottagaren.

Behöver du hjälp att skapa effektiv kommunikation och marknadsföring? Välkommen att kontakta mig!

Rulla till toppen